Historická procházka Kladnem

Jak to vypadá, když se po letech postavíte na stejné místo

Některá místa je obtížné zpětně poznat, často je pak potřeba orientovat se podle stromů nebo pouličního osvětlení. Někdy se skoro nic nezměnilo. Pan Zdeněk Štorek nám poskytl své fotografie, na nichž tyto větší či menší proměny zachytil. Fotografoval město v 70. letech. Nedávno se na místa, odkud byly fotografie pořízeny, vrátil a zachytil současnou podobu. V některých případech to už nešlo, protože místo zabraly domy nebo benzinová stanice. Tato série od pana Štorka ale není jen procházkou v čase, ale také v prostoru: až na výjimky je to putování od věžáků v Rozdělově přes centrum až směrem ke kročehlavskému pivovaru…

Datum: 9.4.2008, kategorie: Fotografie

Komentáře

To Petr Volek:
Díky moc za tu mapu. Na ní je krásně vidět odbočka k trati 093 k dolu Engerth, o KND ani nemluvím .;-)

datum: 15.7.2010 9:54, autor: Tomáš Hlíza

Na internetu se teď objevila velmi zajímavá fotomapa (celé ČR,nejen Kladenska) složená z leteckých snímků pořízených začátkem padesátých let. Jediným kliknutím je možné přepnutí na mapu současnou a vidět tak změny za posledních cca šedesát let…
Mapa je zde : http://kontaminace.cenia.cz/

datum: 18.6.2010 19:31, autor: Petr Volek

Fotografie jsou popsány správně. Zastávka Kladno-město vznikla v roce 1930 a již od počátku měla tento název. Dnešní budova byla postavena v roce 1975 při zahloubení trati a výstavbě mostu. Stanici Kladno-Ostrovec postavila Buštěhradská dráha a uvedla ji do provozu 15. července 1874. Dnešní název Kladno-Ostrovec dostala v roce 1961.

datum: 1.4.2009 18:43, autor: Zdeněk Pospíšil

Velice užitečná práce, ty porovnávací fotky. Mám ale jednu připomínku. Nejsem sice specialista na železniční historii, ale zastávka, zde uváděná jako Kladno-město se jmenovala podle mé paměti Nové Kladno. Kladno město byla zastávka nad Ostrovcem. Tak alespoň to bylo v 60-tých létech, když jsem tam občas jezdil.

datum: 31.3.2009 13:30, autor: Ivo Charvát

Je to něco báječného. S nostalgií koukám na místa,černobíle vyfocená, která pamatuji z dětství. Živě se mi vrátily vzpomínky třeba na mandelinky, ve kterých se u řidiče házela do kasy mince (už nevím, jestli to byl padík nebo koruna), ale to je jedno, jen jsem vždycky hrozně chtěla od mámy minci, abych ji tam mohla hodit… Nebo cukrárna Diana naproti kinu Svět… chodila jsem tam s babičkou…a pak si šla babička vybrat něco na sebe do „Luxusu“ (vzpomínáte?) Do toho obchodu, když přijdete dnes, tak zjistíte, že se tam zastavil čas…je to tam snad stejné jako v 70 letech :-) Když jsem tam nedávno, jen tak zkusmo nakoukla, měla jsem z toho smíšené pocity…ani nevím, jestli mě to vyděsilo nebo potěšilo :-). Každopádně díky za tyto stránky.
Petra Kučerová

datum: 24.2.2009 18:39, autor: Petra Kučerová

Máme nějaké fotografie z archivu pana Roučka, určitě se tu časem objeví (ale jsou to hlavně záběry z hutí). Mimochodem někdy na podzim by měla vyjít kniha 150 Kladensko-nučické dráhy od Karla Zeithammera.

datum: 17.9.2008 8:20, autor: Roman Hájek

Dobrý den.Musím vám poděkovat za tento archiv, i když je mi šestnáct let dokázal mi vehnat slzy do očí, nejenom proto že jsem se v tomto nádherném městě narodil(A do roku 2001 žil), ale i proto že si teď dokážu živě představit všechny ty příběhy o stavbě Sítenského mostu, sídlišť nebo o „bájných“ vlečkách po celém městě, poldovce vyprávěné mými příbuznými.Sám si například pamatuji na zbytky kolejí(Situace na fotce 110) vlečky KND na kterých jsem si jako malý kluk hrával na mašinku(Už je i ten zbytek pryč…), když zrovna rodiče tankovali benzín u ESSO.Nebo na ranní procházky v mlze s tátou pro čerstvé rohlíky přes pozůstatky „vlečky přes celé Kladno“, jelikož jsem bydleli na ulici dlouhá(Snad bude stačit mapa bývalého bydliště http://www.mapy.cz/#… Je to od pekárny co by kamenem dohodil).Ještě jednou vám děkuji ;-) P.p.s.:Máte nějaké fotky o oné „vlečce přes celé Kladno“, vlečce KND?Moc bych byl za ně vděčný.P.s.:Posílám pozdrav z Třince.

datum: 16.9.2008 21:10, autor: Ondřej Hnízdil

Ahoj Zdeňku Štorku,

kamaráde z Nového Kladna. Zdraví Tě Tvůj bývalý soused Luboš Chott z XIII. ulice V. B. Třebízského čp. 1282. Když jsem před několika týdny poprvé otevřel tyto stránky, přečetl a prohlédl jsem je takřka jedním dechem. A první, co mě přitom napadalo, byl Tvůj fotoarchiv, do kterého jsem měl možnost před léty nahlédnout – ještě jednou díky.
O Tvých fotografiích z Kladna jsem vyprávěl mému bratranci Tomáši Roučkovi – archiváři a kladenskému patriotovi, který na těchto stránkách představuje historické snímky z archivu svého dědečka F. Pošty – a říkal jsem mu, že by bylo dobré, kdyby se tu také objevily. A vida, už jsou tady. A mé pocity? Směs nostalgie, radosti, ale i smutku… Je to tak jak píšeš na svém blogu, „Chodil jsem se s foťákem dívat, jak bourali náš dům na Novém Kladně (nikdy to nedělejte, raději odjeďte někam hodně daleko a vraťte se až bude po všem)“. Také já mám můj rodný dům pořád před očima, i když je to už déle než čtyřicet let, co jsme ho s rodiči a bratrem museli opustit a odstěhovali se do Sídliště 9. května v Kročehlavech. Byl to tehdy velký zásah do života třináctiletého kluka, kterému se rázem v životě změnila spousta věcí – domov, kamarádi… všechno kolem bylo najednou cizí… Ale o tom někdy jindy.
Srdečný pozdrav Tobě a všem „pozůstalým“ z Nového Kladna posílá
Luboš Chott

datum: 13.5.2008 11:29, autor: Luboš Chott

super,díky moc.

datum: 12.5.2008 13:05, autor: Ludmila Kratochvílová

Ty věžáky i Rozdělovskou Sirénu v tomto stavu pamatuju moc dobře. Byla jsem malá holka a žila jsem tam v Rozdělově do 21 let. Od té doby bydlím na sídlišti Kročehlavy.Díky za tyto stránky. Snad si po shlédnutí obrázků lidé uvědomí, jak moc se toho v Kladně změnili k lepšímu!!Udělali jste mi velkou radost!!

datum: 11.5.2008 18:24, autor: Iva Čápová

Podobné časosběry má na svých stránkách kladenský fotograf Karel Pazderka. Viz http://www.reklamnifotograf.cz/?…

datum: 15.4.2008 10:41, autor: František Müller

Čtu diskusi a bleskla mi vzpomínka k těm hvězdičkám na sloupech.
Tenkrát jsem jela v autobuse MHD a stála nad sedící maminkou s asi tak pětiletým děckem na klíně. Dítě se ptalo, proč jsou na sloupech ty hvězdičky. Maminka se zamyslela a odpověděla, že pro ozdobu. Dítě s vítězným úsměvem pravilo: " ba ne, protože to Husák chce, táta mi to říkal!!!"

datum: 12.4.2008 16:04, autor: Vilma Pavlíková

Ano, ty hvězdičky na sloupech si pamatuji také:-). Začaly mizet zhruba v devadesátém roce na jaře. Jinak první světelné křižovatky byly zavedeny tuším v roce 1979,možná 1980 ale nevím to jistě.

datum: 11.4.2008 20:14, autor: Petr Haller

Jindřich Libovický: Ano, správně ;-) Já jsem se původně domníval, že se jedná jen o pražskou specialitu, právě proto, že jsem tyto značky na Kladně nikdy naživo neviděl. Další podsvícené dopravní značení je zachyceno na snímcích: 13 (hlavní); 37, 45, 50 (informativní); 58(?) (hlavní, doplňková tabulka a přechod) a 64 (opět hlavní)

datum: 11.4.2008 16:06, autor: Lukáš Aichinger

Lukáš Aichinger: Ach ano, podsvícená značka. Jako malý chlapec jsem na ně v Praze vždy užasle koukal. Ale myslím, že na Kladně se dnes už nenajde jediná. Nebo snad nějkdo o nějaké ví?

datum: 11.4.2008 15:00, autor: Jindřich Libovický

Nádhera! Člověku až mrazí v zádech :-). Trošku sem se zakoukal do řešení dopravního značení. Schválně objevil někdo zajímavost, typickou třeba pro centrum Prahy? (třeba na snímku 48). A když už jsem u té dopravy. Nevěděl by někdo, kdy se začaly na Kladně uvádět do provozu první světelné křižovatky?

datum: 11.4.2008 14:14, autor: Lukáš Aichinger

Přidal bych jeden postřeh co se kladenského specifika týče. Všimněte si na fotografiích, které byly pořízeny po roce 1968, jsou na všech kandelábrech veřejného osvětlení zavěšeny rudé hvězdy. Ještě mám před očima výjev, jak je z vysokozdvižného vozu zavěšují na každou lampu v ulici Milady Horákové. No prostě Rudé Kladno se neříkalo nadarmo. Jen si nevybavuji, kdy začaly mizet.

datum: 11.4.2008 2:56, autor: Tomáš Rouček

Naprosto úžasné!!! Moc děkuji za takové obrázky. Nejsem rodilý domorodec a tak už mám při ruce mapu a hledám a hledám… Velmi zajímavé je vidět na některých snímcích totožné stromy po letech, např. 18–19. Těší mne zejména železniční tématika.
Přeji moc trpělivosti s dalšími snímky.

datum: 10.4.2008 22:08, autor: mironic

Moc mě těší vaše ohlasy, je to obrovské povzbuzení pro další práci. Ještě před zveřejněním jsme s přáteli přišli na některé nejasnosti. Opravy se ale už nepodařilo do alba dostat – u obrázků 69 a 68 má být místo roku otazník. Když jsem předával obrázky do redakce, ptali se mě, jestli jsou to moje fotografie a já přisvědčil. Ale obrázek č. 28 jsem nedělal, je z rodinného alba, autor neznámý. Úplně vpravo je můj dědeček (1879 – 1941), třetí zprava je moje máma (1909 – 1962). Bohužel, další fotografie Nového Kladna z doby, kdy se tam ještě normálně bydlelo, by se daly spočítat na prstech jedné ruky…
Zdeněk Štorek.

datum: 10.4.2008 19:50, autor: Zdeněk Štorek

Rád se též připojím ke gratulacím a musím pochválit též dobrý nápad srovnání pohledu z pohledu histirie a pozdější doby.Spousty míst má člověk v paměti a tyto fotografie ji oživí.Též mne jako železničního fandu a fandu historie KND potěšily další fotografie vlečky KND. Na předposlední fotografii je vedle onoho přejezdu vidět i závory v dnešní ulici M. Horákové – odbočky na důl Max.Dnes je v místě odbočky čerpací stanice LPG. Ještě jednou Gratuluji !

datum: 10.4.2008 19:48, autor: Petr Haller

Nezbývá, než také připojit pochvalu za precizně nafocené časosběrné fotografie! Dále mě moc těší, že amatérských dokumentaristů v době, kdy fotil můj dědeček je více. V rozsáhlém archivu mého dědy bohužel postrádám fotografie Nového Kladna před asanací. Po zhlédnutí těchto fotek mám naději, že tyto fotografie někdy uvidím. Nebo se pletu pane Štorku?

datum: 10.4.2008 17:00, autor: Tomáš Rouček

Nádhera! Poděkování p. Štorkovi. Snímek 109 mne usvědčuje z děravé paměti, když jsem v jednom svém příspěvku tvrdil, že slepá kolej v r. 1970 šla ještě přes silnici a pak byla zkrácena. Na tomto snímku je vidět jen kolej vlečky. Přesto drobná oprava. Samoobsluha se nejmenovala „U Hvězdy“, ale „Hvězda“.

datum: 10.4.2008 15:54, autor: Bohumír Musil

Je to naprosto úžasné. Ta práce stála opravdu za to. Jako železničního fandu mne potěšily zvláště fotky vlečky KND. Vzpomínám, jak políčko u přejezdu ve Vodárenské, kde dnes stojí Plus, oral pán traktůrkem. Později byl přejezd osazen i závorami pro pěší, tak že to byl pěkný mechanismus, když se dalo do pohybu osm závor najednou. Moc pěkné!!

datum: 10.4.2008 10:37, autor: Jiří Kocar

To je nádhera, to muselo dát práci. Mě trvalo necelou hodinu to jenom prohlédnout. Malá poznámečka na fotce 69 je špatné datum.

datum: 10.4.2008 9:33, autor: Lukáš Výravský